De psychologie van kleur in marketing en branding – kleur in context

web development website

De psychologie van kleur is een van de meest interessante en controversiële aspecten van marketing, vooral vanwege de diepgang van de analyse. Kleurentheorie is een complex onderwerp met veel valkuilen en nuances, maar in marketing wordt het meestal gepresenteerd in de vorm van heldere infographics en artikelen over het ‘verkopen’ van kleur. Dergelijke oordelende oordelen maken het moeilijk om kleur te gebruiken om de juiste boodschap over te brengen via marketing en branding.

Wat is de psychologie van kleur

Kleurpsychologie is de studie van hoe kleuren en hun schakeringen de menselijke waarneming en gedrag beïnvloeden. Bij marketing en branding helpt het te bepalen hoe kleuren de merkbeleving van consumenten beïnvloeden en of ze hen overtuigen om prioriteit te geven aan specifieke merken of aankopen te doen.

Dit is een studiegebied dat het overwegen waard is bij het starten van een nieuw bedrijf of het veranderen van een bestaand bedrijf. Zo bewees het onderzoek “The Impact of Color on Marketing” dat ongeveer 90% van de merkbeoordelingen alleen op kleur is gebaseerd.

Het probleem van kleurenpsychologie in marketing en branding

Er zijn veel classificaties van merken op basis van kleuren en reacties daarop:

De perceptie van kleur hangt echter af van persoonlijke ervaring en kan geen enkele emotie zo concreet en ondubbelzinnig weergeven. De studie “Psychology of Color: A Critical Review” bevestigt: verschillende ervaringen, opvoedings- en cultuurkenmerken, evenals de context onderscheiden ons zo sterk van elkaar dat bijna volledig de mogelijkheid wordt uitgesloten om op dezelfde manier het onderbewustzijn van een groep mensen met verschillende kleuren te beïnvloeden.

Onthoud de populaire uitdrukking “groen is de kleur van rust”. Zonder context is het moeilijk te begrijpen of men het met deze stelling eens kan zijn, en de praktijk leert dat groen wordt gebruikt om totaal verschillende semantische tinten over te brengen. Denk aan merken met groene logo’s: Groen voor GreenPeace staat voor duurzaamheid, voor Lacoste voor luxe.

Multifunctioneel en bruin: het kan worden gebruikt om een ​​gevoel van luxe en aantrekkingskracht te creëren, zoals Lamborghini, Porsche en Louis Vuitton, of om een ​​zacht, omhullend en elegant effect te creëren zoals bij M & M’s.

Hoe u praktische kleurbeslissingen kunt nemen in uw merk

Bij het kiezen van bedrijfskleuren lopen we tegen een probleem aan: er zijn geen specifieke toegepaste instructies voor het kiezen van een kleur voor een merk. Ja, het zou leuk zijn om gewoon naar de infographic te kijken en de juiste beslissing te nemen, maar in werkelijkheid werkt het niet zo. Te veel is afhankelijk van de context, dus de gevoelens, emoties en imago van uw merk zijn belangrijker bij het kiezen van een kleur dan algemene infographics. Gelukkig kan kleurenpsychologie je nog steeds helpen.

De kleur moet passend zijn

Uit het onderzoek, The Effect of Product Colors on Perception of Brand Logo Relevance, bleek dat de relatie tussen merken en kleuren afhangt van de gepercipieerde geschiktheid van de kleur die voor een bepaald merk wordt gebruikt. Met andere woorden: komt de kleur overeen met wat er wordt verkocht? Als het gaat om het kiezen van de ‘juiste’ kleur, zegt onderzoek dat het voorspellen van de reactie van een consument op kleurafstemming veel belangrijker is dan de kleur zelf. Dus als u kleuren voor uw marketing en branding overweegt, vraag uzelf dan af (of beter nog: voer een enquête uit, verzamel recensies van klanten en doe A / B-tests): “Is deze kleur de juiste kleur voor wat ik verkoop?”

Past deze kleur bij wat ik verkoop?

Kleur moet het unieke karakter van het merk aantonen. De impact van kleur op de intentie van de consument is bewezen door onderzoek naar het belang van kleur in marketing. Kleuren beïnvloeden hoe shoppers de persoonlijkheid van een merk zien. En hoewel kleuren over het algemeen bepaalde emoties weerspiegelen (geel weerspiegelt bijvoorbeeld vreugde), zegt onderzoek dat kleuren een merkimago moeten creëren en niet moeten proberen stereotiepe kleurassociaties te behouden. De Measurement of Brand Personality-studie onthult 5 hoofddimensies van merkidentiteit. Meestal valt een merk op met één dominant kenmerk, in zeldzame gevallen – twee. Bepaal daarom wat uw merk moet zijn en welke emotie het moet overbrengen voordat u de kleur kiest.

Kleur moet uw doelgroep aanspreken

De Color Assignment-studie toont geslachts- en leeftijdsvoorkeuren voor specifieke kleuren. Het is belangrijk op te merken dat de meerderheid van de respondenten uit westerse landen komt, omdat culturele kenmerken en de omgeving een stempel drukken op de perceptie van kleur.

Dus hier zijn de resultaten:

Andere onderzoeken naar kleurvoorkeur suggereren dat mannen de voorkeur geven aan heldere kleurtinten, terwijl vrouwen eerder de voorkeur geven aan ingetogen kleurtinten. Bovendien kiezen mannen eerder voor donkere tinten, terwijl vrouwen eerder voor lichte tinten kiezen.

Kleur moet uw merk onderscheiden

Uit het onderzoek Brain Reacts Better to Brand Names bleek dat we van herkenbare merken houden. Dit betekent dat om nieuwe merken op de markt te introduceren, het belangrijk is om kleuren te kiezen die een verschil maken met de leidende concurrenten in de niche.

Door de juiste kleur te kiezen, kan uw merk opvallen. Overweeg een psychologisch principe dat bekend staat als het isolatie-effect: het stelt dat een item dat opvalt, waarschijnlijker wordt onthouden. Het eenvoudigste voorbeeld van het implementeren van dit principe in marketing is A / B-testen van hoe de kleur van de knop de conversie beïnvloedt.

A / B-knop testen

Volgens de resultaten van het experiment verhoogde de rode knopkleur de conversie met 21%. Zal rood voor iedereen iets verkopen? Nee. Het draait allemaal om context. De site-interface is gemaakt in tinten groen, wat betekent dat groen als oproep tot actie samensmelt met de omgeving en rood zorgt voor contrast.

De kleur moet een naam hebben

Hoewel kleuren op verschillende manieren kunnen worden waargenomen, doen hun namen er wel toe. De studie “Een roos met een andere naam …” toonde aan dat fantasierijke kleurnamen beter onthouden en aangenamer worden waargenomen. Zo werd het testen van dezelfde kleur uitgevoerd onder verschillende namen: “Mocha” en “Brown”. De eerste optie kreeg de voorkeur van de meerderheid van de respondenten.

Gevolgtrekking

Er is geen one-size-fits-all spiekbriefje voor kleurafstemming voor uw merk, elk geval is uniek en hangt grotendeels af van de context, de waarden die worden overgebracht en de taak om u te onderscheiden van de concurrentie. Kijk bij het nadenken over uw huisstijl niet naar infographics, maar naar serieus onderzoek om een ​​sterke theoretische basis te krijgen en daag in de praktijk vooroordelen over kleur uit en creëer een uniek merkimago.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/development.html