Klanten naar je winkel lokken valt tegenwoordig niet altijd mee. De meeste mensen kijken als ze iets nodig hebben liever eerst online naar een product. Komen de klanten wél naar je fysieke winkel dan is het zaak dat ze daar ook overgaan tot de aanschaf van een bepaald product. Hiervoor wordt tegenwoordig nogal eens gebruik gemaakt van de zogenaamde 360 graden beleving. Licht, geluid, geur en beeld samenvoegenBij deze beleving worden licht, geluid, geur en beeld samengevoegd. Op die manier kan de klant ineens een heel andere beleving krijgen bij een bepaald product dan wanneer deze factoren niet aanwezig zouden zijn. Met de verandering van het licht in de winkel kan deze er ineens heel anders uitzien en wordt het product (ook letterlijk) in een ander daglicht gezet. Muziek werkt stimulerendGeluid en dan met name muziek zorgt ook voor een positieve invloed. Als er in de winkel muziek gedraaid wordt die goed past zorgt dit er voor dat de klant blijft en eerder geneigd is een bepaald product aan te schaffen. Geur geeft de doorslagGeur zorgt er voor dat een klant zich een bepaald product beter herinnert. Zeker als het om producten gaat waarbij de geur essentieel is (denk aan parfums, doucheproducten enzovoort) speelt de geur een belangrijke rol. Als een klant het product al in de winkel ruiken kan zal de aankoop zeker gestimuleerd worden. Beeld voor meer informatieBeeld tenslotte zorgt ervoor dat de klant allerlei extra informatie over een bepaald product krijgt en zo beter weet wat te kiezen.
Combineer de verschillende factorenEen combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat de 360 graden beleving een feit is in de winkel. Omdat klanten steeds meer willen en op hun wenken bediend willen worden spelen winkels daarop in om zo klanten te trekken maar ze ook te behouden en te verleiden tot het doen van een aankoop. |
Bezoek de website voor meer informatie : |