|
Het is al een tijdje bekend dat kinderen niet zoveel meer buiten spelen als vroeger. Als je buiten loopt zie je gewoon niet zoveel kinderen als vroeger. Dit is ook gebleken uit onderzoek wat een paar weken geleden is gepubliceerd. Er is maar een klein percentage van de kinderen dat elke dag buiten spelen, namelijk maar 10%. Bij de generaties voor hun was dit wel een heel ander verhaal, maar liefst 50% van die groep speelde meer buiten dan binnen. Het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt is ook flink gedaald. Dit is dus een groot verschil, maar waarom is dit eigenlijk? Aan wie konden de onderzoekers dit beter vragen dan de kinderen zelf. De kinderen gaven aan dat ze het leuker vinden om thuis te spelen met hun games of om tv te kijken. Ze geven dan ook aan dat ze de speelplekken die er buiten zijn helemaal niet zo leuk vinden. Ze vinden het te saai en spelen daarom liever binnen. De plekken waar ze wel graag buiten spelen zijn vooral in de natuur, dus plekken zoals het bos, het park of het strand. Het is dan misschien ook de taak van de ouders om hun kinderen meer naar buiten te brengen. Dit is niet alleen goed voor de kinderen, het schept ook een betere band tussen ouder en kind. Ouders kunnen daarnaast ook zelf andere initiatieven nemen. Ze kunnen bijvoorbeeld meer speelgoed aanschaffen voor hun kinderen waar ze mee buiten kunnen spelen. Denk bijvoorbeeld aan een springtouw, voetbal of stoepkrijt. Deze buitenspeelgoed kan een stimulans voor de kinderen zijn om wat vaker naar buiten te gaan. Daarnaast kunnen de ouders het misschien ook overwegen om een tuin schommelaan te schaffen. Kinderen spelen dus inderdaad minder buiten dan hun ouders en grootouders vroeger deden. We kunnen echter er ook zelf voor zorgen dat ze meer naar buiten gaan. |
| Bezoek de website voor meer informatie : https://www.buitenspeelgoed.nl/ |
Veelgestelde vragen
Hoeveel kinderen spelen nog elke dag buiten?▼
Volgens recent onderzoek speelt slechts 10% van de kinderen elke dag buiten. Dit is een groot verschil met vroeger, toen 50% van de kinderen meer buiten dan binnen speelde.
Waarom spelen kinderen minder buiten?▼
Kinderen geven aan dat ze het leuker vinden om thuis games te spelen of tv te kijken. Ze vinden de reguliere speelplekken saai en prefereren natuurgebieden zoals het bos, park of strand.
Wat kunnen ouders doen om kinderen meer naar buiten te brengen?▼
Ouders kunnen meer buitenspeelgoed aanschaffen zoals springtouwen, voetballen of stoepkrijt, en hun kinderen regelmatig naar de natuur meenemen. Een tuinschommel kan ook een stimulans zijn.
Welke voordelen heeft buitenspelen voor kinderen?▼
Buitenspelen is niet alleen goed voor de gezondheid van kinderen, maar schept ook een betere band tussen ouder en kind.
Waar spelen kinderen het liefst buiten?▼
Kinderen geven aan dat ze het liefst in de natuur spelen, dus op plekken zoals het bos, het park of het strand.












