InterieurfotografieEen interieurfoto ziet er bedrieglijk eenvoudig uit. Het is immers een eenvoudige registratie van de werkelijkheid en de camera doet het werk wel? Niets is minder waar. Interieurfotografie behoort tot een specialistische niche van het vak fotografie die in Nederland door slechts een beperkt aantal fotografen op professiopneel niveau wordt beoefend. Alle funda fotografen ten spijt die in no-time een woonhuis van binnen en buiten vastleggen, de gespecialiseerde interieurfotograaf zal hooguit 1 of maximaal 2 projecten per dag kunnen doen. Het moeilijkste en tevens belangrijkste bij interieurfotografie is het bepalen van het camerastandpunt. Afhankelijk van de opdrachtgever moet het accent op het algehele interieur liggen (een gemiddelde camera hoogte), de vloer of een overzicht van de indeling (een hoog camera standpunt), het plafond en de wanden van een ruimte (een laag camerastandpunt). Ook kan het zijn dat het om het meubilair of de inrichting gaat. Hierbij kan het gaan om een custom-made baliemeubel of design stukken van internationaal bekende ontwerpers. De functie van deze meubels moet dan weergegeven worden in relatie tot de ruimte. De positie van de camera wordt ook gekozen in relatie tot het brandpunt en de grootte van de ruimte. Hierbij wordt gekeken naar het vertalen van een 3-dimensionale ruimte naar een aantrekkelijke compositie in een plat vlak. Een interieurfotograaf zal rekening houden met natuurlijke verhoudingen en indeling van het vlak en heeft hierbij de zogenaamde gulden snede en de ‘rule of thirds’ in zijn achterhoofd. Ook sequenties, invoerende lijnen, negatieve vormen, verdwijnpunten en symmetrie kunnen een rol spelen. Dit alles bepaald in beginsel de grafische kwaliteit van een interieurfoto. Daarna komt pas de techniek. Ook de techniek is een niet alledaagse combinatie van optische, analoge en digitale technieken. Bij een bovenaanzicht voor het weergeven van de planmatige indeling van een ruimte is immers een hoog standpunt nodig en moet de camera als het ware ‘naar beneden kijken’. Om nu te voorkomen dat hierbij de verticale lijnen gaan wijken, gebruikt de professionele interieurfotograaf zogenaamde tilt- en shift objectieven waarbij door middel van verstelling van lensdelen het onderste gedeelte van een foto als het ware in beeld gedraaid kan worden (en het bovenste gedeelte uit beeld). Hetzelfde maar dan andersom geschiedt bij een laag camera standpunt. De camera blijft hierbij waterpas staan.
Ook een uitdaging bij interieurfotografie zijn de grote verschillen in de intesiteit van de verschillende lichtbronnen, kuntslicht en daglicht en de schaduw gedeeltes van een interieur. De interieurfotograaf kan hiervoor licht toevoegen aan een ruimte of door middels van maskers in de digitale nabewerking foto’s met verschillende belichtingstijden met elkaar combineren. Ook een punt van aandacht is het verschil van kleurtemperatuur tussen de verschillende lichtbronnen. Daglicht bevat bijvoorbeeld veel blauw licht en gloeilamp juist niet. Als de kleurstelling van wanden, plafonds en meubilair correct moet worden weergegeven dan heeft de interieurfotograaf hier ook een extra uuitdaging. Fotograaf ZwolleDe fotostudio van de Zwolse fotograaf Vincent Hartman, genaamd STUDIOVHF is behalve in het hierboven beschreven interieurfotografie ook gespecialiseerd in reclamefotografie, productfotografie en algemene bedrijfsfotografie. Voor interieurfotografie werkt de studio voor (interieur)architecten, interieurbouwers en afbouw bedrijven, toeleveranciers voor de bouw en projectinrichters. De overige fotografie geschied veelal in opdracht van vormgevers, reclame- en communicatie bureau’s en marketing communicatie afdelingen van bedrijven, organisaties en overheden. |
https://www.studiovhf.com/fotograaf-zwolle |